ההזדמנות של פורים


כשמשה סילמן שרף את עצמו מול הביטוח הלאומי, כתבה אמילי עמרוסי שלו היה חי בקהילה היה ניתן לעזור לו. למרות שקהילה אינה הפתרון לכל הבעיות, אני נוטה להסכים עמה. קהילה בריאה מאתרת באופן טבעי בעיות חברתיות וסוציאליות, ומהווה מענה ראשוני שלפעמים אף מייתר את רשויות הרווחה. לקהילה יש עוצמות או 'רווחים כלואים', ודרושה חכמה מיוחדת להוציא אותם אל הפועל.

המן בחוכמתו או בטפשותו הצליח בעזרת האיום הקיומי להוציא את הרווחים הכלואים שבתוך הקהילה אל הפועל. הוא תפס את עם ישראל במציאות של אובדן זהות וכיווניות, התבוללות וויתור על חלום שיבת ציון. דווקא הלחץ שלו גרם לכך שישראל "נקהלו ועמוד על נפשם".

תקופת הבית השני, והיהדות מאז מאופיינות במעבר מהתארגנות סביב שבטים או חמולות לחיים קהילתיים. עורכי המשנה סברו כי המקום המתאים ביותר לעיסוק במהותה ובעניינה של הקהילה הוא מסכת מגילה וזאת לאור נס הפורים שקרה במרחב הקהילתי. במסכת זו דנים לא מעט ביחסים בין העיר והכפר, בבתי הכנסת ובהתארגנויות של בני העיר.

החידוש בחיים קהילתיים על פני שבטיות היא בראיית הערך שבהיחשפות ובכבוד לאחר על פני הדומה. גם בימינו הקהילתיות זוכה לעדנה מסוימת אך היא מבטאת דווקא את עצם הפתיחות כלפי האחר לעומת הילכדות במעגל העצמי. דברים אלו נכונים גם בעידן המדיה החברתית, בה אדם עם מאות חברים בפייסבוק יכול למצוא את עצמו מודר או סתם בודד ביחס לסביבה הפיזית שלו, ולא מרוע.

חיים בקהילה ובייחוד בקהילה מגוונת הם עשירים בכך שהם מרובי קולות, ואתה מתרגל לכך שהקול שלך הוא רק אחד מהקולות בסימפוניה. כשהתנועה המשותפת הזו פוגשת את המרחב הפיזי מתוך תחושת שייכות- את הרחוב, את בית הספר, את המתנ"ס, היא יכולה לחולל דברים חדשים ומפתיעים.

עם זאת, קהילה אינה אינטרס פרטי ומקומי, אלא אינטרס לאומי. חיים בקהילה מייצרים הזדמנויות, שיתופי פעולה, קשרים, ומעבים את החוסן הכלכלי והחברתי. כמו כן קהילה נותנת מקום למרכיבים זהותיים בסיסיים שלא תמיד מקבלים ביטוי בשלטון המרכזי. נתינת ערך למרחב הקהילתי תיצור תווך שמפחית מתח בין הפרט והמדינה.

ובחזרה אלינו- חג הפורים מזמין אותנו לקחת צעד ממש קטן לקידום קהילתיות ושכנות טובה באיזור מגורנו. מצוות משלוח המנות ומתנות לאביונים מאפשרות לפתוח חרך בדלת בינינו ובין שכנינו. דפיקה קטנה בדלת, ילד בתחפושת, מבוכה של רגע, סל צנוע עם עוגה ביתית ואוזני המן. למטיבי לכת מציעה המגילה לפתוח את היד ואת הלב למי שאין להם, ואולי אף

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

לפיד - העסקן החילוני הראשון

למנצח על שיגיון

ה-Whisleblower וקריסת המוסדות הטוטאליים